הנקה בימים הראשונים

(מאת: ענת יערי יועצת הנקה מוסמכת IBCLC)

השעות הראשונות אחרי הלידה הן זמן קריטי עבור האם והתינוק. האמא מתאוששת מהלידה והתינוק מתחיל להסתגל לחיים מחוץ לרחם.

הרוטינה הראשונה לאחר הלידה צריכה להיות הנחת התינוק עור לעור על אימו ודחיית כל פרוצדורה אחרת אם איננה חיונית לבריאותו של התינוק.
ד"ר נילס ברגמן )מייסד שיטת ה-Kangaroo Mother Care), טוען שתינוק בתחילת חייו בוחר בין "תוכנית" הגנה להזנה. בחירה של התינוק ב״תכנית״ תלויה ומושפעת באופן ישיר במקום המצאו ב"איזור המחייה" שלו, Habitat)). כשתינוק מופרד מאימו, מערכות גופו נכנסות למצב של הגנה. טמפרטורת הגוף, הנשימה, קצב הלב והסוכר בדמו יכנסו לחוסר יציבות ובנוסף המוח שלו יקבל איתותים של סטרס שיגרמו להפרשת הורמוני סטרס לדוגמת קורטיזול. כל אלו עשויים להביא את התינוק למצב של שמירת האנרגיה שלו ולעתים לכיבוי ((Shut down. בעוד תינוק שיונח על גוף אימו, יימצא ב Habitat. עצם המגע עור לעור עם גוף אימו, יניע אותו לסט של התנהגויות ותנועות שיקבע את התוכנית ההתנהגותית של המוח האחורי שלו .כל מערכות גופו יווסתו, והוא יוכל להתפנות למשימת ההזנה שלו. במצב הזה, התינוק יחל להשתמש ברפלקסים שלו, כ-20 רפלקסים פרימיטיביים הקשורים לזחילה לשד, הוא יפעיל את כוח הכובד על אימו שמצידה תייצב אותו על גופה.  כל אילו יסייעו לו להגיע לשד ולהתחיל לינוק. כיום ידוע, שהנקה בשעה הראשונה לחייו של התינוק משמעותית לתכנות השד לייצור אופטימלי של חלב לאורך כל תקופת ההנקה.

המשך שהייה משותפת של האם והתינוק ללא הפרדה, משמעותית הן לביסוס ייצור החלב אך גם חיונית לחשיפה מיטבית של התינוק לסביבה החיידקית של אימו המחזקת את המערכת החיסונית שלו, מאפשרת לתינוק למידה של דפוסי יניקה נכונים ולאם זיהוי סימני הרעב של התינוק ותגובה מיידית לצרכיו.

בימים הראשונים אחרי הלידה, תינוקות חווים מעגלי ערות-שינה משתנים המשפיעים על דפוסי היניקה שלהם. חלק מההנקות יהיו תכופות (מעין צבר של הנקות,לעתים קצרות ולעתים ארוכות) ולאחריהן יכולה להגיע שינה עמוקה וממושכת יותר. במהלך 48-96  השעות הראשונות לאחר הלידה, התינוק יונק קולוסטרום. זהו חלב ראשוני הנותן מענה אופטימלי לצרכיו ולגודל קיבתו. הקולוסטרום מכיל ריכוז גבוה של נוגדני IgA המגנים על ריריות מערכת העיכול והנשימה שלו, מזרז את פינוי הבילירובין מגופו של התינוק ובשל כמותו הקטנה, מאפשר לתינוק ללמוד לייצר דפוסי מציצה, בליעה, נשימה מתואמים. אחד הסימנים החיוניים להעברת חלב והנקה מוצלחת בימים הראשונים, הינו מעקב אחר יציאות היילוד.  ביממה הראשונה לחיי התינוק נצפה למינימום חיתול אחד עם שתן, ביממה השנייה מינימום שני חיתולים עם שתן ועלייה עד התייצבות על כ-8 חיתולים עם שתן בסוף השבוע הראשון לחיי התינוק. בימים הראשונים התינוק מפנה מקוניום. המקוניום הוא הצואה הראשונה שתינוק מפריש אחרי הלידה, צבעו ירוק-שחור ומרקמו דביק, הוא מכיל פסולת מתקופה עוברית אך הוא גם אמצעי לפינוי בילירובין מדמו של התינוק. לכן חיוני לעקוב אחר תנועת המעיים של התינוק. נצפה לשינוי במרקם היציאות 3 ימים ולא יאוחר מ5 ימים אחרי הלידה.

תינוק בריא שנולד במועד וינק לפי דרישה, יירד ב48-72 שעות לאחר הלידה,  בממוצע 5.5-8% ממשקל גופו בלידה. אמנם ירידה של 8-10% במשקל עדיין נחשבת נורמלית אך דורשת בחינת איכות ההנקה והעברת החלב ע"י התינוק. ראוי לציין מקרים בהם האם קיבלה במהלך הלידה כמות נוזלים גדולה דרך עירוי לוריד, והתינוק צריך לפנות אותם אחרי הלידה דרך מערכות הפינוי שלו. עובדה זו עשוייה לגרום לירידה משמעותית יותר במשקל ולדאגה, לעתים שלא לצורך. גם בקרב תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי, נצפתה ירידה גדולה יותר במשקל.

תינוקות יונקים יחזרו למשקל לידתם בממוצע אחרי כ-8 ימים אך יהיו תינוקות שטווח החזרה למשקל הלידה יהיה בין 10-14 ימים. מכיוון שקיימת שונות גדולה ונסיבות שונות, יש לבחון כל מקרה לגופו ולהמנע מהמלצה גורפת של השלמה בתמ"ל שלא לצורך.

רצוי ליידע כל אמא ליצור קשר עם טיפת חלב בימים הראשונים אחרי הלידה ולהפנות במידת הצורך לסיוע בהנקה דרך קבוצות תמיכה או נשות מקצוע.

 

Reference:

ABM Clinical Protocol #2:Guidelines for Hospital Dischargeof the Breastfeeding Term Newborn and Mother:‘‘The Going Home Protocol,’’ Revised 2014.

ABM Clinical Protocol #3: Supplementary Feedings in the Healthy Term Breastfed Neonate, Revised 2017.

Bergman, Jill, and Nils Bergman. Hold Your Premie: A Workbook on Skin-to-skin Contact for Parents of Premature Babies. Cape Town, South Africa: New Voices, 2010. Print.

Bergman, Nils. "Restoring the original paradigm for infant care." (2012).‏‏

Colson, Suzanne. An Introduction to Biological Nurturing: New Angles on Breastfeeding. Amarillo, TX: Hale Pub, 2010. Print.

Genna, Catherine Watson. Supporting Sucking Skills in Breastfeeding Infants. Sudbury, MA: Jones and Bartlett, 2008. Print.

Mohrbacher, Nancy, and Kathleen A. Kendall-Tackett. Breastfeeding Made Simple: Seven Natural Laws for Nursing Mothers. Oakland, CA: New Harbinger Publications, 2010. Print.

 

Parker LA, Sullivan S, Krueger C, et al. Association of timing of initiation of breastmilk expression on milk volume and timing of lactogenesis stage II among mothers of very low-birth-weight infants. Breastfeed Med 2015;10:84–91