מקצועות ההנקה בישראל

(אספה וריכזה את המידע – שרית גיא, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC)

כיום בישראל ישנן נשות מקצוע רבות היכולות לסייע לנשים להתמודד עם אתגרים בהנקה. מה ההבדל בין יועצת הנקה למדריכת הנקה? מה ההבדל בין יועצת IBCLC לאחות יועצת של משרד הבריאות? מה ההבדל בין "מדריכת הנקה מוסמכת" ל "מדריכת לה לצ'ה"? אילו הסמכות נוספות קיימות? כאן נעשה סדר בסוגי ההסמכות השונות.

להלן סריקה כללית של תארים והגדרות של מי שעוסקת בתחום ההנקה:

 

יועצת הנקה מוסמכת IBCLC- International Board Certified Lactation Consultant

יועצת הנקה מוסמכת IBCLC היא מי שעברה בהצלחה את מבחן ההסמכה הבינלאומי של ארגון IBLCE המסמיך יועצות IBCLC ברחבי העולם. על מנת לגשת למבחן ההסמכה הבינלאומי IBCLC על הנבחנת להיות: מדריכת הנקה בעלת תעודה, בהיקף לימודים של מעל 90 שעות אקדמאיות. לעמוד בקורסים ברמה אקדמאית ב 14 נושאים רלוונטיים לצבור בין 500 ל 1000 שעות קליניות תחת השגחה של יועצת הנקה מוסמכת IBCLC. משך ההכשרה אורך בין שנה אחת ל 5 שנים. לאחר סיום כל הדרישות והגשת המסמכים ניתן לגשת למבחן ההסמכה הבינלאומי/ מרגע ההסכמה היועצת מקבלת תעודה עם תוקף ל 5 שנים בלבד. לאחר 5 שנים עליה לחדש את הסמכתה ע"י הוכחת השתתפות בימי עיון וקורסים המיועדים ליועצות הנקה, ולאחר 10 שנים על היועצת להבחן מחדש על מנת להגן על תואר ה IBCLC שלה, וזאת, על מנת לשמור על הסטנדרט הגבוהה ביותר ועדכון ידע מתמשך. בנוסף, על היועצת לעמוד בקוד האתי של הארגון הבינלאומי באתר של IBLCE יש מאגר מעודכן של יועצות מוסמכות IBCLC מכל העולם וניתן לאתר יועצת לפי שם: https://iblce.org/public-registry/

 

אחות יועצת הנקה מורשת משרד הבריאות

יועצת הנקה מורשת היא אחות מוסמכת אשר עברה בהצלחה קורס על בסיסי ייעודי בן כשנה של משרד הבריאות עמדה בהצלחה במבחן מסכם ארצי המבחן המסכם מכיל רכיבים עיוניים וכן מבחן מעשי בסימולציה. על מנת להתקבל ללימודים בקורס העל בסיסי יש להיות בעלת תואר ראשון, בעלת הסמכה של אחות מוסמכת, ולעבור מבחן ממיין. היקף הלימודים: 150 שעות עיוניות ו 200 שעות התנסות קליניות. ההתנסות הקלינית מתבצעת בבתי החולים, בתחנות טיפת חלב ובמרפאות בקהילה.

 

תומכות הנקה

תומכת הנקה הינה אשת מקצוע בתחום הבריאות (כגון: דיאטניות, פיזיותרפיסטיות, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, ורופאות) שעברה קורס הכשרה בתחום ההנקה. מטרת ההכשרה – להרחיב את הידע של אנשי מקצוע מתחומי הבריאות בתחום ההנקה, על מנת שייתנו מענה מקצועי (כל אחד בתחומו) המתאים למניקות שמטופלות אצלם. המטרה לסייע למניקה במציאת דרכי טיפול התומכים בהמשך ההנקה. תכנית הכשרה זו אינה מכשירה את אנשי המקצוע בייעוץ או הדרכת הנקה. היקף הלימודים: כ 50-60 שעות עיוניות. ישנם קורסים ללא שעות קליניות בכלל, וישנם קורסים עם שעות קליניותבטווח שבין 6 שעות צפייה ל 70 שעות קליניות, תלוי במסלול.

 

מדריכת הנקה / מדריכת הנקה מוסמכת

מדריכת הנקה היא מי שסיימה בהצלחה קורס מדריכות הנקה, ועמדה בכל דרישות הקורס, וקיבלה תעודת הסמכה מטעם הגוף בו התקיים הקורס. כיום בארץ יש מספר מקומות בהם ניתן ללמוד הדרכת הנקה, כולם מקומות פרטיים שאינם כפופים לגוף כלשהו. קורסים אלה מנוהלים ומפוקחים ע"י יועצות הנקה מוסמכות IBCLC, והן מלוות את התלמידות במשך הסמכתן. הקורס כולל שעות עיוניות ושעות קליניות. השדות הקליניים משתנים מקורס לקורס ויכולים לכלול – יעוץ במסגרת בית החולים, יעוץ במסגרת טיפות חלב, ויעוץ בקהילה במרפאות הנקה או יעוצים פרטניים בבית האמהות. היקף הלימודים ברוב קורסי ההכשרה: 160-100 שעות עיוניות וכ 80 שעות קליניות – הנתונים משתנים מקורס לקורס. * ישנם קורסים המציעים מסלול לימודים מורחב הכולל תוספת של שעות עיוניות וקליניות, או תוספת של שעות קליניות בלבד.

 

מדריכת לה לצ'ה

ארגון "ליגת לה לצ'ה" הוא ארגון התנדבותי בינלאומי של תמיכה מאם לאם בתחום ההנקה. הארגון הוקם בארה"ב בשנות ה-50 והוא היום הארגון ההתנדבותי הגדול ביותר בעולם התומך בנשים מניקות ומייעץ לארגוני בריאות בינלאומיים. ליגת לה לצ'ה מפעילה בישראל קו חם לתמיכה במניקות ופורום הנקה בפייסבוקוכן קבוצות תמיכה לאמהות מניקות מתקיימות אחת לחודש ברחבי הארץ. כמו כן הארגון יוזם פעילויות וכנסים לנשות מקצוע ולמניקות מכל רחבי הארץ. מדריכות ליגת לה לצ'ה הינן אמהות שיש להן ניסיון עשיר, אישי בהנקה ואשר לקחו חלק בקבוצת לה לצ'ה, עברו הכשרה בסיסית פנים ארגונית בנושא של תמיכה בנשים מניקות והנחיית קבוצות.

 

רופאות הנקה

למעשה, נכון לעכשיו, אין בישראל הכשרה מסודרת ואין תעודת הסמכה או תואר אקדמי ברפואת הנקה. שלא כמו תחומי רפואה אחרים, כמו לדוגמה "רפואת ילדים" או "רפואת נשים" הכרוכים במסלול התמחות ייעודי ומוכר, אין בישראל התמחות ברפואת הנקה. מי שמכנה את עצמה "רופאת הנקה" היא למעשה רופאה מתחום כלשהו (רופאת משפחה, רופאת ילדים, רופאת נשים, וכד') העוסקת גם בהנקה. חלקן עברו הכשרה בתחום ההנקה – חלקן מדריכות הנקה, וחלקן יועצות הנקה IBCLC. חלקן חברות בארגון הבינלאומי (האקדמיה לרפואת הנקה ABM) אשר מאגד בתוכו רופאים מתחומים שונים מרחבי העולם העוסקים גם הם בתחום ההנקה. רופאות ורופאים בעלי ידע בתחום ההנקה יכולים לסייע במצבים מורכבים בהנקה הדורשים התערבות רפואית. במאי 2018 הוקמה "החברה לרפואת הנקה בישראל" המאגדת בתוכה רופאות ורופאים העוסקות בהנקה.