הנקת פעוטות

מאת: ורד לב IBCLC, N.D., ד"ר ג'ינה ויסמן DMD, RN, IBCLC, ,רוני בדר MA פסיכולוגית שיקומית מומחית

האיגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות ממליץ על הנקה בלעדית במשך ששת החודשים הראשונים לחייו של תינוק ובהמשך, על הנקה ביחד עם אוכל מוצק עד גיל שנתיים ומעלה, כל עוד זה מתאים לאם ולתינוק, בהתאם להנחיות משרד הבריאות וארגוני הבריאות בעולם.

בהתבסס על מחקר רפואי נרחב, ידוע שלאחר גיל שנה, ריכוז הנוגדנים ואחוז השומן בחלב עולה, כך שההנקה וחלב אם מהווים גורם חשוב הן מבחינה תזונתית והן מבחינה חיסונית לפעוט.

במחקר שנערך בארץ והתפרסם בגיליון ספטמבר 2005 של Pediatrics נמצא, שחלב אם אחרי גיל שנה מספק תרומה משמעותית לתזונת התינוק. במחקר, שנערך על ידי ד"ר דרור מנדל, ד"ר רונית לובצקי ועמיתיהם ממחלקת הפגים והילודים בביה"ח "ליס", נבדק הרכב חלב האם משתי קבוצות של נשים: נשים שהיניקו תינוקות בני חודשיים עד חצי שנה לעומת נשים שהיניקו תינוקות בני שנה ומעלה. תכולת הקלוריות של החלב מאמהות המיניקות מעל שנה היתה בממוצע 880 קלוריות לליטר לעומת 742 אצל אמהות שמיניקות תקופה קצרה יותר (לשם השוואה, תרכובת מזון לתינוקות מכילה 680-740 קלוריות לליטר בלבד). גם אחוז השומן היה גבוה משמעותית בחלב המיניקות ה"ותיקות" (כמעט 11% בממוצע) לעומת החלב של המיניקות ה"טריות" יותר (כ-7% בממוצע).

גם מבחינה פסיכולוגית, המשך ההנקה מעבר לגיל שנה היא רצויה. רוני בדר, פסיכולוגית: "להנקה יתרונות ידועים רבים, בריאותיים ופסיכולוגיים, והיא זו המכוננת את הקשר אם-תינוק ומחזקת את ביטחונו של התינוק בעולם, החל מחודשי החיים הראשונים, ואל תוך תקופת הפעוטות, גם מעבר לגיל שנה. הנקה מעבר לגיל שנה תורמת מבחינה פסיכולוגית לפעוט, ולכשעצמה בוודאי אינה מזיקה להתפתחותו. תהליך של גמילה מוקדמת, לפני גיל שנתיים, אינו מוצדק מבחינה פסיכולוגית, כל עוד הוא מתאים לאם, ולתינוק."

כשההנקה נמשכת מעבר לשנת החיים הראשונה, בדרך כלל כבר בקעו כמה וכמה שיניים. בריאות השיניים היא חלק משמירה על בריאות הגוף. לעיתים נדירות, פעוטות יונקים, מפתחים עששת, מחלה שפוגעת בשן, למרות ההנקה.
ישנם הרבה אמצעי טיפול, כדי להימנע מעששת, לפני שמציעים גמילה מהנקה. מהרגע שבוקעות שיניים בפה התינוק, יש לצחצח אותן.
כמו כן, ניתן להמליץ לתינוק או פעוט שהינם בסיכון לעששת, אמצעי טיפול מגוונים אצל רופא שיניים המומחה לילדים. רק כאמצעי אחרון, ניתן גם לבדוק אפשרות לגמילת לילה בלבד, ולהמשיך להניק במשך היום, במידה והאם והפעוט מעונינים בכך, כדי לא לוותר על יתרונות ההנקה לפעוט הגדל. במידה ואין עששת- הנקה בלילה גם מעבר לגיל שנתיים מומלצת ביותר כפי שממליצים גם ארגוני הבריאות הגדולים.

מראי מקום
האכלת תינוקות בשנה הראשונה, משרד הבריאות
https://www.health.gov.il/Subjects/infants/feeding/Pages/feeding_babies_first_year.aspx
המדריך הישראלי להנקה, שלי גת, עינת טלמון, ורד לב, הוצאת עם עובד, 2016
AAFP Policy Statement on Breastfeeding
https://www.aafp.org/about/policies/all/breastfeeding.html
Fat and Energy Contents of Expressed Human Breast Milk in Prolonged Lactation
Dror Mandel et al, Pediatrics, September 2005, VOLUME 116 / ISSUE 3
http://pediatrics.aappublications.org/content/116/3/e432
משרד הבריאות
https://www.health.gov.il/subjects/dental_health/professionals/presentations/documents/caries_2.pdf
האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים
הנחיות לשמירת השיניים/https://isdc.org.il
האיגוד הקנדי לרפואת שיניים
https://www.cda- adc.ca/en/about/media_room/canadian_dentistry_news/articles/2013/072913.asp

 

השאר תגובה